Sadržaj
20. srpnja 2022 ― Vrijeme čitanja 4 min.

Kako pravilno mijenjati brzine na biciklu?

Pravilno mijenjanje brzina na biciklu važno je za očuvanje njegovih dijelova, ali i za našu sigurnost. Znate li kako se izvodi?

Izračunajte koliko bicikl ima brzina 

 

Izračunati broj brzina na biciklu jednostavan je matematički proces. Izbrojite koliko je zupčanika na prednjem pogonu (1-3), zatim zbrojite one na stražnjem pogonu (najčešće 7-11) i u konačnici pomnožite ta dva rezultata i eto ga!

Primjerice, ako neki bicikl naprijed ima 3, a sa stražnje strane 8 zupčanika, to znači da posjeduje ukupno 24 brzine. Broj brzina može se izračunati i prema brojevima na ručici mijenjača, no kod nekih vrsta bicikala (npr. gradski) to nije moguće jer im se brzine nalaze unutar zatvorenog zadnjeg mehanizma bicikla.

 

33

Nemojte mijenjati brzine u stojećem položaju

 

Tri su osnovna položaja na biciklu, neutralni (sjedeći) položaj, nagnuti položaj i stojeći (stajaći) položaj. Svaki od njih ima prednosti i nedostatke, ovisno gdje se i na koji način upotrebljavaju.

Neutralni položaj na biciklu zapravo je položaj u kojem se većina biciklista nalazi veći dio vožnje. On je relativno ugodan i pogodan za sve vrste terena i u tom je položaju najlakše mijenjati brzine. Nagnuti položaj omogućava ostvarivanje veće brzine, ali je poprilično neugodan. U nagnutom je položaju iznimno teško mijenjati brzine.

Stojeći položaj biciklisti uglavnom koriste za uspinjanje na uzbrdice ili prilikom istezanja na biciklu. On nam omogućuje ostvarivanja veće sile na pedalama, što nam olakšava uspinjanje na uzbrdici. Ovaj položaj nije primjeren za mijenjanje brzina upravo zbog snažne sile na pedalama. Prevelika sila pritiska na uzbrdici može oštetiti dijelove bicikla ili uzrokovati ispadanje lanca sa zupčanika. Osim ako niste profesionalci, ne mijenjajte brzine na biciklu u stajaćem položaju.

44

Opustite pritisak na pedale prije mijenjanja brzina

 

Prije promjene brzine na biciklu potrebno se brzo pripremiti. Naime, zbog udobnosti vožnje i smanjenja štetnog utjecaja na dijelove bicikla, prilikom mijenjanja brzine nije mudro vršiti veliku silu na pedale. Dakle, prije mijenjanja brzina potrebno je smanjiti potisak na pedale i cjelokupni pogonski sustav.

Konkretno, to znači da je neposredno prije mijenjanja brzina na biciklu potrebno smanjiti broj okretaja i olabaviti pritisak na pedale. Naravno, to ne znači nužno usporavanje, ali je biciklu potrebno omogućiti prirodno i nesmetano prebacivanje u višu ili nižu brzinu. Kada se lanac prebaci na željeni zupčanik (šajbu), tada možete nastaviti proizvoljnom snagom pritiskati pedale.

66

Brzo i odlučno mijenjajte brzine 

 

Promjena brzina na biciklu trebala bi biti pravovremena, odlučna i brza. Ako uočimo približavanje uzbrdici, vrijeme je za prilagodbu onome što slijedi. Mijenjanje brzina pri usponu nije poželjan scenarij, jer osim što je opasno za bicikl, može biti iznimno opasno i za njegovog vozača. Razlog smo već spomenuli, prilikom uspinjajna, sila na pogonske dijelove bicikla je prevelika.

Mijenjanje brzina sa stražnjeg zupčanika je učestalo i podrazumijeva neprestano preskakanje lanca, uslijed čega dolazi do pojačanog trošenja. Zato pravilnim mijenjanjem brzina smanjujemo trošenje i minimiziramo šansu za oštećenjem. Dakle, odučnom, rezolutnom i pravovremenom promjenom brzine oštećenja su minimalna.

77

Mijenjajte brzinu po brzinu, bez preskakanja

 

Prilikom uspinjanja ili spuštanja, biciklisti često rade grešku prebacivanja većeg broja brzina odjednom. Želja za bržim uspinjajnem ili postizanjem veće brzine prilikom spuštanja, može skupo koštati pogonski sustav bicikla.

Pravilno mijenjanje brzina na biciklu je jedna po jedna. Brzinu mijenjamo onda kada lanac radi puni krug na postojećem zupčaniku, odnosno potrebno je pričekati koju sekundu da se lanac poravna na kaseti pa tek onda po potrebi mijenjamo dalje.

Osim izbjegavanja oštećenja, postupno mijenjaja brzine riješava nas problema ispadanja lanca sa zupčanika. Situacija je to koja od nas uistinu zahtjeva da uprljamo ruke.

88

Iskoristite potencijal velikog broja brzina i pazite na lanac

 

Ako već imate mogućnost mijenjanja mnogobrojnih brzina, šteta bi bilo ne iskoristiti taj potencijal. Biciklisti početnici često nisu skloni mijenjanju velikog broja brzina pa mijenjanju isključivo jednu brzinu. Iako zvuči pomalo čudno, veliki je broj onih koji ne koriste više od 3-4 brzine. Moramo imati na umu da su brzine tu kako bi pedaliranje učinile udobnijim, bržim i sigurnijim.

Prilikom uspinjanja dobro je koristiti mali ili srednji prednji lančanik, ali i veće stražnje zupčanike. Isto vrijedi i u težim uvjetima vožnje, kao što je pedaliranje po jakom vjetru. Kod spuštanja i ravnih terena mudro je koristiti veliki ili srednji prednji lančanik, ali i manje stražnje zupčanike. Iako zvuči malo komplicirano, samim testiranjem mogućnosti mjenjača shvatit ćete koja vam brzina odgovara u kojem trenutku.

Važno je i voditi računa o lancu. Kako bismo smanjili njegovo trošenje, dobro je izbjegavati vožnju s dijametralno suprotnim lančanicima. Naime, kada je lanac na prvom velikom zupčaniku i na stražnjem velikom zupčaniku nalazi se pod velikim naporom, jer je dijametralno rastegnut kroz pogonski mehanizam. Nadalje, zbog nepravilnog kuta lanca i zupčanika dolazi do njihovog velikog trošenja i deformiranja. Isto vrijedi i za kombinaciju mali prednji – mali stražnji zupčanik.

99

Sve je stvar rutine

 

Budete li slijedili navedene savjete, očuvat ćete kvalitetu vašeg bicikla, ali i uživati u sigurnijoj vožnji. Nakon što kupite bicikl, izračunajte njegov broj brzina i uputite se prema nekoj manjoj uzbrdici. To je idealno mjesto na kojem ćete moći testirati vaše mijenjače, osjetiti kako vaš bicikl funkcionira te s vremenom steći rutinu mijenjanja brzina. Zapamtite, brzine su na biciklu osmišljene kako bi olakšale i unaprijedile kvalitetu pedaliranja, zato ih pametno koristite i ne ograničavajte se isključivo na nekolicinu.  

10
Ovaj je blog nadahnut sadržajem preuzetim s ove poveznice: https://biciklisti.hr/pravilno-mijenjati-brzine-na-biciklu/
18. srpnja 2022 ― Vrijeme čitanja 3 min.
Franšiza - koristan pojam prilikom ugovaranja osiguranja

Zašto je prilikom ugovaranja police osiguranja dobro znati što je franšiza?

Više
npr Car osiguranje, savjetnik za kupca, ...